Ερωτήματα που έθεσαν και θέτουν επί τάπητος τα μεγάλα προβλήματα της εκπαίδευσης μιας μεγάλης μερίδας του μαθητικού πληθυσμού και τα οποία αντανακλούν αρνητικά στις πολλαπλές και πολυεπίπεδες λειτουργίες της ελληνικής κοινωνίας. Η νέα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είναι υποχρεωμένη να ενσκήψει σ' αυτά και να εγχαράξει πολιτικές για την ειδική αγωγή που δεν θα παραβιάζουν και δεν θα αμφισβητούν βασικά δικαιώματα των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Ένα καλό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση θα ήταν το πάγωμα των διατάξεων του νέου νόμου που αφορούν: α) τα Κέντρα Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης (Κ,Δ.Α,Υ.) και β) τα Πολυδύναμα Ενιαία Κέντρα Ειδικής Αγωγής. Νομιμοφανή κέντρα ρατσιστικών διακρίσεων, ιδρυματοποιήσεων κι εγκλεισμού εις βάρος όλων εκείνων των παιδιών που δεν ανταποκρίνονται στις «κανονικότητες» και στους «μετρήσιμους δείκτες» νοημοσύνης, συμπεριφοράς, αντιληπτικότητας, δεξιοτήτων κλπ. που δημιούργησαν διάφοροι ειδικοί ευφάνταστων ευγονικών θεωριών.
Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής (Π.Ε.Σ.Ε.Α.) και το περιοδικό «θέματα ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» υπερασπίζονται τη φιλοσοφία της ΕΝΤΑΞΗΣ όλων αυτών των παιδιών στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα με θεσμούς και διαδικασίες που δεν θα διαπραγματεύονται την ελεύθερη πρόσβαση τους σε δημόσιες σχολικές μονάδες της γενικής ή της ειδικής αγωγής. Μονάδες ειδικής και γενικής αγωγής που θα συνυπάρχουν σε κοινά σχολικά κτίρια και θα είναι «υποχρεωμένες» από το νόμο οι διοικήσεις τους και το προσωπικό τους να εφαρμόζουν προγράμματα ένταξης, τα οποία θα καλύπτουν σε μεγάλο εύρος τις ψυχοπαιδαγωγικές ανάγκες όλων των παιδιών.
Τη Μεγάλη Τρίτη (25-4-2000) ο νέος Υπουργός Παιδείας κ. Πέτρος Ευθυμίου κι ο Υφυπουργός κ. Φίλιππος Πετσάλνικος είχαν συναντήσεις με τα Διοικητικά Συμβούλια της Ο.Λ.Μ.Ε. και της Δ.Ο.Ε. Τόσο οι συνδικαλιστές όσο κι η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ δεν έκαμαν καμιά νύξη για τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις περί ειδικής αγωγής. Στην «Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία (29 και 30 Απριλίου 2000) ο Υπουργός Παιδείας δίνει μακροσκελή συνέντευξη στη δημοσιογράφο Μαρία Παπουτσάκη όπου ξεδιπλώνει τους σχεδιασμούς και τις ιεραρχήσεις των στόχων του υπουργείου του. Πουθενά όμως δεν αρθρώνεται μια πρόταση για το σχολικό αποκλεισμό και τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Δε θέλουμε να αδικήσουμε την ηγεσία του Υ.Π.Ε.Π.Θ., γιατί εκκρεμεί συνάντηση του νέου Υπουργού με το Διοικητικό Συμβούλιο του Π.Ε.Σ.Ε.Α., για να συζητηθούν τα μεγάλα προβλήματα της ειδικής αγωγής κι οι αναστατώσεις που προκάλεσε με το υπ' αριθμ. Γ6/161/5-4-2000 ερμηνευτικό έγγραφο του Ν. 2817/14-3-2000 ο τέως Υφυπουργός Παιδείας. Εξάλλου στις 10 και 11 Ιουνίου ο Π.Ε.Σ.Ε.Α. διοργανώνει το 3ο Πανελλήνιο Επιστημονικό Συνέδριο Ειδικής Αγωγής με θέμα: «Προγράμματα σπουδών στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής για τη στήριξη των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Η ηγεσία του Υ.Π.Ε.Π.Θ. ως πρώτοι επίσημοι προσκεκλημένοι και καθ' ύλη αρμόδιοι θα έχουν την άνεση «ν' ανοίξουν τα χαρτιά τους και να εξαγγείλουν τις πολιτικές τους προθέσεις». Ίδωμεν