Σύλλογος       
Νέα          
Δελτία Τύπου/ Ανακοινώσεις/ Προσκλήσεις
Το Περιοδικό          
Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής          
Δομές Ειδικής Αγωγής          
Συνέδρια / Ημερίδες Ειδικής Αγωγής
Εκδόσεις          
Συνδέσεις
Φόρουμ

Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-

home page general information contact information copyright information

 

Θέματα Ειδικής Αγωγής Τεύχος 35

Εξώφυλλο: Εξώφυλλο

 

Περιεχόμενα: Περιεχόμενα

Σημείωμα Σύνταξης:

ΝΑΙ: ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΓΩΝΑ ΓΙΑ
ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ – ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ

Τα μηνύματα για την απαγκίστρωση του ελληνικού κράτους από τις επιταγές του άρθρου 16 του Συντάγματος και τα μηνύματα για την ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης δόθηκαν προ πολλού από τις ελληνικές κυβερνήσεις. Σήμερα η Κυβέρνηση (Νέα Δημοκρατία) και η Αξιωματική Αντιπολίτευση (ΠΑΣΟΚ) συμφωνούν ότι ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για να επιτραπεί η ίδρυση και η λειτουργία ιδιωτικών ή μη κρατικών πανεπιστημίων και στην Ελλάδα. Όμως, δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητο το γεγονός ότι στις κινητοποιήσεις για την υπεράσπιση του άρθρου 16 του Συντάγματος και της δημόσιας δωρεάν παιδείας συμμετέχουν ενεργά πολιτικές δυνάμεις και κοινωνικά στρώματα που πρόσκεινται στο ΠΑΣΟΚ. Γι' αυτό και η συνοδοιπορία της ηγεσίας του ΠΑΣΟΚ με το κυβερνών κόμμα της Νέας Δημοκρατίας γίνεται «αιχμηρό εργαλείο» για την απόκτηση ιδεολογικής ηγεμονίας στην κοινωνία από τις δυνάμεις του άκρατου φιλελευθερισμού που επιδιώκουν την κερδοφορία με την ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης και τη συρρίκνωση των κρατικών δαπανών σε όλες τις βαθμίδες της δημόσιας παιδείας. Κι αυτό είναι που διακυβεύεται σήμερα σε αυτή την άνιση και σκληρή πολιτική αντιπαράθεση. Από τη μια η ισχυρή κοινοβουλευτική πλειοψηφία που επιτρέπει στην επόμενη Βουλή να μετατραπεί σε περίπατο η αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, και από την άλλη οι φοιτητές και οι προοδευτικές δυνάμεις που υπερασπίζονται με «νύχια και με δόντια» το δικαίωμα της πρόσβασης στην εκπαίδευση για όλους και κυρίως για τους αδύναμους και τους μη κατέχοντες.

Αυτοί που εξακολουθούν να αγωνίζονται θαρραλέα για μια Δημόσια και Δωρεάν Εκπαίδευση γνωρίζουν πολύ καλά ότι σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα οι εκπαιδευτικές μονάδες παίζουν ένα σημαντικό ρόλο στη διατήρηση, αν όχι στη δημιουργία, πολύμορφων ανισοτήτων. Στο 34ο τεύχος των Θεμάτων Ειδικής Αγωγής τονίζαμε ότι το «ουδέτερο» κράτος, διευκολύνοντας την ιδιωτικοποίηση της παιδείας, επιβάλλει τρεις προσανατολισμούς στην εκπαίδευση: α) στην καλύτερη περίπτωση θα ευνοεί σχολεία στα οποία τα αναλυτικά προγράμματα θα περιστρέφονται γύρω από έννοιες όπως η ευλυγισία, η επιλογή, η αξιοκρατία και η έρευνα. Αυτά τα σχολεία θα είναι ιδιωτικά και ελκυστικά για μαθητές που οι γονείς τους θα προσδοκούν να γίνουν μελλοντικά μέλη μιας επιχειρηματικής ή διευθυντικής (ελίτ), κοινωνικής διαστρωμάτωσης, β) για τους μέτριους και τους αδύνατους μαθητές χαμηλής κοινωνικής προέλευσης θα υπάρχουν τα κρατικά «υποχρηματοδοτουμενα σχολεία» τα οποία θα ενασχολούνται με τη διαμόρφωση συνηθειών, θα τονίζουν την υπακοή και την τακτικότητα, και θα τους «προορίζουν» ως απασχολήσιμους με «δουλειές του ποδαριού» και φθηνά αμειβόμενες, και γ) για τα άτομα με ειδικές (εκπαιδευτικές) ανάγκες θα υπάρχουν ελάχιστες διάσπαρτες σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής με εξειδικευμένο προσωπικό, αλλά οι προσδοκίες των παιδιών και των οικογενειών τους από τη μια πλευρά θα «ενισχύονται» από τα διάφορα είδη αναλυτικών προγραμμάτων και τεστ που θα υλοποιούνται στις ΣΜΕΑ και από την άλλη πλευρά θα περιορίζονται από την κατηγοριοποίηση και από τις ετικέτες που θα κολλούν μηχανισμοί (ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες, ΚΔΑΥ κ.λπ.) με αιθέριες ρητορικές περί δικαιωμάτων, χωρίς όμως αντίκρισμα, θα είναι τα παιδιά ενός «κατώτερου Θεού», που στην πλειονότητα τους θα βρίσκονται στο περιθώριο του πολιτικού, κοινωνικού και οικονομικού συστήματος.

Με τις προτάσεις αναθεώρησης των άρθρων 16,100,103,104, 24 και Π 7 του Συντάγματος επιδιώκεται από τη μια να δοθεί στην αδηφαγία της επιχειρηματικής κερδοσκοπίας η παιδεία και η δημόσια γη και από την άλλη να γίνει απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων. Πρόκειται για εκείνες τις προτάσεις που τείνουν να αφαιρέσουν από το Σύνταγμα ένα σοβαρό τμήμα του πολιτειακού ρυθμιστικού του πλαισίου και οι οποίες φιλοδοξούν να αναδιαμορφώσουν τις σχέσεις δημόσιου και ιδιωτικού αποβλέποντας στην ιδιωτικοποίηση πεδίων που θεωρούνται υψίστης σημασίας για τη λειτουργία των δημοκρατικών θεσμών και την προστασία των συλλογικών - ατομικών δικαιωμάτων.

Για τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής το Πανεπιστήμιο αποτελεί μια από τις βασικές συνιστώσες του δημόσιου χώρου. Είναι ο τόπος όπου η εκπαίδευση των μελλοντικών δασκάλων, των γιατρών, των φυσικών, των μηχανικών, των δικηγόρων, των μαθηματικών, των κοινωνιολόγων, των ψυχολόγων [...] πρέπει να διαμορφώνει επιστήμονες ικανούς να προσεγγίζουν κριτικά τα δόγματα του κλάδου τους, τις αντιλήψεις για την κοινωνία, την πολιτική, τη φιλοσοφία. Η οικεία συνταγματική ελευθερία: η ακαδημαϊκή ελευθερία δεν εντάσσεται στις αμυντικές ελευθερίες, αλλά σύμφωνα με τους συνταγματολόγους - πολιτειολόγους συγκαταλέγεται στις θεσμικές εγγυήσεις, γιατί αποτελούν μια ιδιαίτερη κατηγορία συνταγματικών δικαιωμάτων και κατοχυρώνουν όχι μόνο τα ατομικά αγαθά των φορέων τους, αλλά και τη λειτουργία κοινωνικών συστημάτων ή υποσυστημάτων, όπως είναι τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, τα οποία είναι εξέχουσας σημασίας για τη συγκρότηση της δημόσιας σφαίρας.

Γι' αυτό και σήμερα είμαστε με τους φοιτητές που εκφράζουν ένα αισιόδοξο και ανθρώπινο μέλλον για τους ίδιους και την κοινωνία στην οποία ζουν. Αγωνιζόμαστε όλοι για τα αυτονόητα: Δημόσια Παιδεία- Δημοκρατία - Ελευθερία -Δικαιοσύνη - Αξιοπρεπή Εργασία για όλους.