Σύλλογος       
Νέα          
Δελτία Τύπου/ Ανακοινώσεις/ Προσκλήσεις
Το Περιοδικό          
Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής          
Δομές Ειδικής Αγωγής          
Συνέδρια / Ημερίδες Ειδικής Αγωγής
Εκδόσεις          
Συνδέσεις
Φόρουμ

Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-

home page general information contact information copyright information

 

Θέματα Ειδικής Αγωγής Τεύχος 31

Εξώφυλλο: Εξώφυλλο

 

Περιεχόμενα: Περιεχόμενα

Σημείωμα Σύνταξης:

Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΤΙΣ ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΡΑΤΟΥΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Το Σχέδιο Νόμου για την Ειδική Αγωγή, ενώ βρισκόταν για μήνες στα συρτάρια του Υπουργείου Παιδείας, δόθηκε χέρι - χέρι σε ανώτερα κομματικά στελέχη της διοίκησης της εκπαίδευσης τα οποία -τους τελευταίους δυο μήνες του 2005- «μεταξύ τυρού και αχλαδιού» και σ' ένα κλίμα εχέμυθης μυστικότητας συγκροτούσαν άτυπες κομματικές παρέες επιχειρώντας να προσθέσουν ή να αφαιρέσουν διατάξεις οι οποίες βόλευαν καταστάσεις και συμφέροντα που τους ενδιέφεραν έντονα στο χώρο της ειδικής αγωγής.

Στις 14 Δεκεμβρίου ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής έθεσε υπόψη του Υπουργείου Παιδείας αυτήν την περιρρέουσα ατμόσφαιρα και ζήτησε να δημοσιοποιηθεί το νομοσχέδιο ούτως ώστε να πάρουν θέση οι συλλογικοί φορείς της ελληνικής κοινωνίας. Η εκπαίδευση των α.μ.ε.ε.α. μπορεί να ενδιαφέρει πρώτιστα τα στελέχη του Υπουργείου Παιδείας, αλλά θεωρείται δημοκρατικό ατόπημα να αγνοούνται προκλητικά οι συλλογικοί φορείς της κοινωνίας, ενώ παράλληλα οι εξωθεσμικοί παράγοντες και παρακρατικοί μηχανισμοί διαπραγματεύονται στο «σκοτάδι» τους νομικούς και πολιτικούς όρους συγκρότησης του υποσυστήματος της ειδικής αγωγής, εκπαίδευσης και επαγγελματικής κατάρτισης των α.μ.ε.ε.α..

Προς τα τέλη Δεκεμβρίου 2005 αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα των παρατάξεων της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας το Σχέδιο Νόμου για την Ειδική Αγωγή. Μέχρι το τέλος Ιανουαρίου (2006) οι υπεύθυνοι των Τομέων Παιδείας των Πολιτικών Κομμάτων δεν είχαν καμιά ενημέρωση από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, αναμένοντας την επίσημη δημοσιοποίηση του σχεδίου νόμου ούτως ώστε να καταθέσει τις θέσεις του, έχει να επισημάνει τα εξής:
α) Η ένταξη των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν ανήκει στις προτε­ραιότητες του επίσημου κράτους και φαίνεται ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας προσανατολίζεται στην ιατροποίηση των εκπαιδευτικών αναγκών των α.μ.ε.ε.α. υποβαθμίζοντας τα ΚΔΑΥ και τη διεπιστημονική προσέγγιση που ακολουθείται για την ένταξη των μαθητών/ μαθητριών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στα γενικά και ειδικά σχολεία. Οι ιατροπαιδαγωγικές υπηρεσίες ανάγονται στους κατ' εξοχήν μηχανισμούς κατηγοριοποίησης των α.μ.ε.ε.α. και πιστοποίησης των εκπαιδευτικών τους αναγκών. Ο Υπουργός Παιδείας και η Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής του ΥΠΕΠΘ στις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, διαγράφουν τους θεσμούς και τους μηχανισμούς του εκπαιδευτικού συστήματος και «συναλλάσσονται» απευθείας με την οικογένεια του μαθητή με ειδικές ανάγκες αναγνωρίζοντας άμεσα ότι το εκπαιδευτικό σύστημα δεν έχει τις προϋποθέσεις να αποδεχτεί στις εκπαιδευτικές δομές του το μαθητή με ειδικές ανάγκες, ερχόμενοι έτσι σε πλήρη σύγκρουση με το Σύνταγμα της Ελλάδας και την ευρωπαϊκή νομοθεσία που επιτάσσει ρητά το δικαίωμα της υποχρεωτικής εκπαίδευσης για όλους τους ανηλίκους που ζουν στην Ελλάδα.
β) Στο νέο σχέδιο νόμου, δημιουργούν νέα υπηρεσιακά συμβούλια και συντηρούν παλιά που δε στηρίζονται στη δημοκρατική αντιπροσώπευση. Η μέχρι σήμερα πορεία αυτών των υπηρεσιακών συμβουλίων έδειξε ότι είναι ευάλωτα στην αυθαιρεσία, την παρανομία, τις διακρίσεις και τη διαφθορά, γιατί χωρίς δημοκρατική εκπροσώπηση είναι αδύνατο να υπάρξει διαφάνεια και να ασκηθεί δημοκρατικός έλεγχος. Ταυτόχρονα κατατρίβονται με τη φαλκίδευση των δικαιωμάτων των εργαζομένων στο χώρο της ειδικής αγωγής, με τη συντήρηση ενός κλίματος συντεχνιασμού και υποκειμενικών συγκρούσεων που δε διευκολύνει τη διεπιστημονική προσέγγιση στις σχολικές μονάδες ειδικής αγωγής και τα ΚΔΑΥ, και επιπλέον, ακυρώνουν κάθε στρατηγικό και λειτουργικό προγραμματισμό στο υποσύστημα της ειδικής αγωγής.
γ) Επιπλέον, στις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, υποβαθμίζεται ο ρόλος του εκπαιδευτικού ειδικής αγωγής που αφορά τη συμβολή του στη διαμόρφωση των εκπαιδευτικών πρακτικών που αποσκοπούν στη σχολική ΕΝΤΑΞΗ και κοινωνική ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ των μαθητών-μαθητριών με ειδικές ανάγκες. Ο εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής βασιζόμενος στην κατάρτιση αλλά και την εμπειρία του από την καθημερινή παιδαγωγική σχέση και αλληλεπίδραση με το μαθητή και την οικογένεια του μπορεί να διατυπώσει ουσιαστικές προτάσεις για τη βελτίωση ή και την πλήρη αναμόρφωση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων που η υλοποίηση τους θέτει ως στόχο την ενίσχυση της κοινωνικοποίησης των μαθητών με ειδικές ανάγκες.

Μπροστά στη δομική και λειτουργική αδυναμία των ΚΔΑΥ να αξιολογήσουν και να υποστηρίξουν -τουλάχιστον σ' ένα βάθος χρόνου 15 με 20 μηνών- τους μαθητές με σοβαρές αναπηρίες και νοητικές δυσκολίες, το Κράτος έχει χρέος, στις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να συνδράμει τους γονείς αυτών των μαθητών, δίνοντας αρμοδιότητες στον εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής, το σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και τους σχολικούς συμβούλους Γενικής και Ειδικής Αγωγής, για να προσφέρεται στα παιδιά αυτά άμεσα παιδαγωγική και εκπαιδευτική στήριξη, «μέχρις ότου το ΚΔΑΥ της περιοχής του κατορθώσει να έρθει σε επαφή με το μαθητή-μαθήτρια και την οικογένεια του».

Μόνο με τον εκπαιδευτικό προσανατολισμό των ΚΔΑΥ και των σχολικών θεσμών θα περιορίσουμε την επιρροή που ασκεί το ιατρικό μοντέλο στο χώρο της ειδικής εκπαίδευσης. Το σχολείο να αποφύγει την εμπλοκή του σε ρόλους που ανήκουν στους φορείς της υγείας και της πρόνοιας. Το αίτημα του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής, με αφορμή την πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να μπει η ειδική αγωγή στις προτεραιότητες του κράτους και της ελληνικής κοινωνίας εξαλείφοντας κάθε θεσμικό εμπόδιο και αυθαιρεσία που προάγει τις διακρίσεις, το σχολικό και τον κοινωνικό ρατσισμό σε βάρος των α.μ.ε.ε.α και των οικογενειών τους, είναι βαθιά ανθρώπινο, δημοκρατικό και επιστημονικό.

Η δημοσίευση στα «ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» του Σχεδίου Νόμου για την Ειδική Αγωγή (σελ. 74-89) ας θεωρηθεί μια μικρή συμβολή για δημοκρατικό και διαφανή διάλογο υπέρ της κατοχύρωσης του δικαιώματος της πρόσβασης των α.μ.ε.ε.α. στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.